«…Бути
добрим вчителем можна, тільки будучи добрим вихователем…».
Я працюю вчителем математики в
Салтиково-Дівицькій ЗОШ І-ІІІ ступенів з 2010 року.
Закінчивши в свій час
Чернігівський державний педагогічний університет, я отримала базу знань щодо
навчання та виховання підростаючого покоління. Але як то кажуть теорія теорією,
а практика практикою. Це я зрозуміла за перший тиждень роботи. Кожен учень це
діамант, який стає ще гарнішим при правильній роботі майстра. Адже майстер може
як підкреслити так і зіпсувати красу цього дорогоцінного дарунку природи. Так і
вчитель має знайти правильний підхід до кожного учня. Саме від того, як вчитель
може використати у власній роботі набуті методи і прийоми, залежить
ефективність навчального процесу.
Мені дуже
подобаються слова В. Сухомлинського, які є моїм педагогічним кредом «…Бути
добрим вчителем можна, тільки будучи добрим вихователем…».
Працюю над проблемою: Підвищення
якості навчання учнів математики шляхом поєднання традиційних та інноваційних
методів навчання.
Завдання вчителя — створювати такі умови для навчання, за яких ставлення
учня до навчального матеріалу мало б перетворювальний характер, тобто знання,
вміння і навички мають стати їх надбаннями. Адже знання, здобуті учнями
самостійно, значно цінніші за будь-яку зовнішню інформацію, яка сприймається
ними механічно. Навчання — як знаємо,це двоєдиний процес діяльності вчителя й
учнів; процес передачі і процес засвоєння знань.
Відставання учнів – це головним
чином результат невміння вчитися, оволодівати знаннями. Тому достатньо приділяю
уваги на уроках виробленню в учнів навчальних навичок, вміння працювати з
підручником, виділяти головне, складати план, конспектувати, розуміти
правила, рекомендації, алгоритми, схеми. Достатньо звертаю увагу учнів на
пояснення, логічне обґрунтування, на лаконічність, культуру доведень, на
культуру записів, математичну символіку. Намагаюсь розвивати вміння володіти
математичною мовою.
Зацікавленість учнів предметом -
це запорука успішного навчання. Використовую на уроках різні форми, методи та
засоби навчання, міжпредметні зв’язки.
Наприклад, при вивченні теми:
Дробові числа, з учнями визначаємо вік тварин та птахів за такими задачами:
Ластівка живе 9 років, що
становить:
a)
0,3 років життя жайворонка;
b) 0,2
років життя жайворонка;
c)
0,25 років життя жайворонка.
Визначити тривалість життя
кожного птаха.
Учням цікаві задачі такого змісту
і вони з задоволенням знаходять відповіді на них.
Деякі уроки проводжу у вигляді
гри, що допомагає учням відчувати себе природно, позбавляє страху перед
помилкою, та як наслідок - мислити самостійно, зосереджуватись, викликає
захоплення.
Наприклад, з учнями 5-6 класу
часто проводжу актуалізацію опорних знань у формі гри «Чарівна ромашка»,
«Золота рибка», «Парашутист».
Під час
проведення уроків застосовую математичні диктанти з само або взаємоперевіркою,
ділові ігри. Наприклад, у 5 класі ми часто разом з «Відмінником» Петриком
Тяпляпкіним перевіряємо домашні завдання, адже помилки інших ми бачимо краще
ніж свої.
В 11 класі, при вивченні теми
тіла обертання, учні отримують творчі домашні завдання: створити макет
утворення фігури (конуса, циліндра, комбінацій тіл, тощо). Така робота сприяє
кращому засвоєнню нового матеріалу, розвитку логічного мислення, уяви.
Прагну, щоб знання учня були не
кінцевою метою, а засобом, щоб вони не перетворювалися в мертвий багаж, а жили
в розумовій праці дитини. На уроках прагну до активності, насамперед думки
учня, щоб знання добувалися за допомогою вже набутих знань, щоб перед дітьми
постало питання, на яке треба знайти відповідь. Хочу, щоб учні запам’ятовували
учбовий матеріал через його осмислення. Бо зрозуміти – ще не значить
знати, для знань потрібно осмислити, володіти знанням наче уявною
кулькою, що обертається до учня потрібним йому боком. Осмислювання
часто можна досягти через практичну роботу. В цьому також важливим є
застосовування знань. А саме осмислення є водночас і поступовим
запам’ятовуванням . Тому на уроках після пояснення нового матеріалу прошу учнів
зробити висновок, сформулювати правило, алгоритм виконання, теорему,
тощо. Завжди заохочую учнів до цього творчого процесу, самостійного
«відкривання», створення математичних понять, правил, теорем, тощо. Взагалі на
уроках важливо показати учням : Що? Як? Навіщо?
Індивідуальна самостійна робота
використовується мною майже на кожному уроці: кожен працює за себе, при потребі
з допомогою вчителя. Я використовую систему диференційованих завдань, що
складається з:
а)спільного для всього класу
завдання із системою додаткових завдань, ступінь складності яких зростає;
б) індивідуальних
диференційованих завдань;
в) групових
диференційованих завдань з урахуванням різної підготовки учнів (варіант
визначаю сама);
г) рівноцінних
двоваріантних завдань, до кожного з яких додаються завдання зростаючої
складності;
д)спільного практичного завдання
із зазначенням мінімальної і максимальної кількості задач або прикладів для обов'язкового
виконання.
Останній тип завдань використовую
майже на кожному уроці, записуючи перед уроком на дошці перелік номерів завдань
і форму їх виконання( усно, письмово) і обов’язково додаткові завдання
підвищеного рівня складності. Кожна дитина сама вибирає для себе посильний і
відповідний саме їй темп роботи на уроці. Така організація роботи дає
можливість сильнішим учням розв’язати ще й додаткові завдання, за що отримати
відповідну оцінку, а слабшим учням краще засвоїти навчальний матеріал, при цьому
вчитель має змогу від коректувати помилки.
Одним із
напрямків формування особистості школяра як творчої, розвитку позитивних
якостей кожного учня, його потенційних можливостей є впровадження інформаційних
комп'ютерних технологій (далі ІКТ) у навчальний процес.
Ще Бевз Паскаль
зазначав, що предмет математики є таким серйозним, що зробити його цікавим не
тільки можна, а й треба. Тому на уроках математики комп'ютер є доцільним
засобом навчання і ефективним помічником учителеві у вирішенні проблем
викладання математики.
Застосування програмних засобів
навчання математики, з урахуванням інтересів і здібностей учнів сприятиме
становленню всебічно розвиненої особистості. ІКТ, змінює джерела навчальних
відомостей, і, в першу чергу, навчальну книгу. Крім традиційних друкованих
підручників, у навчанні математики ширше застосовуються підручники нового типу:
програмовані, мультимедійні, електронні.
Наприклад, у 10 класі при вивчені теми: Тригонометричні функції та їх графіки,
використовувала програму GRAN1, що допомогло учням краще засвоїти
новий матеріал. Адже давно відомо, що образна інформація засвоюється краще, ніж
текстова.
Для 5 класу користуюся навчальним
програмним засобом «Математика 5 клас», де з вождем древнього племені Угу в
цікавій формі подано навчальний матеріал та підібрано комплекс завдань.
Мудрість, сформульована древнім
китайським філософом, говорить:
«Скажи мені - і
я забуду,
Покажи мені - і
я запам'ятаю.
Дай мені діяти
самому - і я навчуся…»
Хочу, щоб виховання та навчання
дітей, любов та повага до них, вимоги до них та щира дружба з ними – щоб все це
було сенсом моєї роботи в школі. Щоб і надалі праця давала мені радість,
наснагу до життя та самовдосконалення, до творчого пошуку в вихованні та
навчанні моїх учнів!
Комментариев нет:
Отправить комментарий